Tento článek věnuji tématu privatizace České pošty. Dle mého názoru by v kapitalismu stát neměl podnikat a naopak by měl dávat prostor k podnikání občanům, tudíž by neměl svými podniky narušovat trh. Česká pošta je v dnešní době vyloženě konkurentem kurýrným společnostostem jako je PPL, DPD, GLS, DHL, Messenger, Airway a všem dalším.
Jaký byl vlastně prvotní význam státní České pošty? Pravděpodobně ten, aby byla zajištěna bezpečná a spolehlivá poštovní služba pro důležité dopisy a zásilky. To však bylo v dobách Rakouska-Uherska, v dobách, kdy neexistoval internet, emailová pošta ani mobilní telefony. Státní Česká pošta v té době byla důležitá asi jako státní silnice, ovšem dnes v 21. století je tato společnost pouze konkurentem pro soukromé společnosti.
Česká pošta hospodaří se ziskem. V roce 2011 vykázala zisk ve výši 449 milionů, v roce 2010 to bylo 263 milionů. Můžeme tedy konstatovat, že je státní Česká pošta je úspěšný projekt?
Ačkoliv se tak na první pohled může zdát, tak tomu tak není. Česká pošta je druhým největším zaměstnavatelem v České republice a zaměstnává přes 33 000 zaměstnanců. Dle mého názoru by soukromá firma mohla zaměstnávat méně lidí, fungovat efektivněji a vykazovat vyšší zisky.
Česká pošta provozuje služby Poštovní spořitelny (která patří skupině ČSOB) a pravděpodobně proto, potřebuje i tolik zaměstnanců a poboček. Soukromá pošta by mohla redukovat i počet poboček z důvodu jejich neefektivnosti a zbytečného plýtvání penězi. V menších městech mají pobočky i jiné banky a nechápu, proč zrovna ČSOB má díky státnímu podniku výhodnější postavení než ostatní komerční banky.
A nyní k těm ziskům a konkurenčnímu boji na trhu. I kdyby se soukromá Česká pošta nerozhodla chovat efektivněji a nechala vše při starém režimu (což nepředpokládám), tak by stále měla onen roční zisk necelé půl miliardy korun. Možná vypadá hezky, že tento zisk přispěje státním rozpočtu další peníze, ale věc se má tak, že tento zisk vytvořili občané tím, že využívali služby České pošty. Tudíž tento zisk funguje něco jako další daň.
Kdyby se však z České pošty stala akciová společnost a všechny akcie byly prodány na Burze cenných papírů za tržní cenu (tento způsob privatizace hodnotím jako nejefektivnější a nezkorumpovatelný), tak by se pak o tento zisk dělili občané (akcionáři) či firmy (které vlastní také občané) a zisk by mohl být vyplácen třeba formou dividend.
Došlo by k tomu, že už by zisk České pošty nebyl jen další daň do státního rozpočtu, ve kterém stát tyto peníze nespravedlivě přerozděluje dle zájmů politiků, ale peníze by zůstaly v rukách vlastníků soukromé České pošty.
Mohlo by navíc dojít ke zrušení Českého telekomunikačního úřadu, který stojí daňové poplatníky 467 milionů korun ročně (což je mimochodem více než celý zisk státní České pošty!). Tento úřad má za úkol státní Českou poštu hlídat (to už by nebylo zapotřebí, protože na základě nabídky a poptávky by došlo k tržní ceně na poštovním trhu). Tento úřad naopak škodí tím, že odmítl povolit pátého operátora na českém trhu, který by snížil cenu telekomunikačních služeb a pokud tento úřad reguluje ceny, tak proč máme nejdražší telekomunikační služby v Evropě? Zrušením tohoto úřadu bychom jenom získali.
Na závěr chci dodat reklamu na státní Českou poštu, která běhá všude na internetu. Je třeba si uvědomit, že tuto reklamu platí daňoví poplatníci a přitom právě daňové poplatníky obtěžuje! Tím, že státní Česká pošta financuje reklamu, tak výrazně škodí soukromým poštovním firmám a přebírá jim zákazníky. Celé toto konání hodnotím jako velký nesmysl.
Publikováno s laskavým svolením autora Ladislava Výsmeka
Ladislav Výsmek byl členem Svobodných. Jeho další články naleznete na nedanim.cz
Originální článek naleznete zde:
Ladislav Výsmek: Soukromá česká pošta