Spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes vyzval regulátory, aby tohoto mamuta sociálních médií rozbili, přičemž argumentuje, že si jeho bývalý společník v podnikání Mark Zuckerberg ‚urval nekontrolovatelnou moc‘.
Hughes ve čtvrtek v názorovém úvodníku New York Times uvedl, že Zuckerbergova „moc je v bezprecedentní a že to je ne-americké.“
Dodal: „Vždyť my vlastně nástroje, abychom nasadili kontrolu nad dominancí Facebooku, máme. Jen to vypadá, jako bychom na ně zapomněli.“
RT hlásí:
Spoluzakladatel Facebooku Hughes, který jej spolu s Zuckergem v roce 2004 v rozběhové pracovně v Harvardu zakládal a pak „s úžasem“ zíral, jak ta společnost v posledních 15 letech vyrůstala, však řekl, že teď už z toho má „pocit viny a je plný hněvu“ nad tím, jak se tento mamut sociálních médií stal všemocným a vymkl se veškeré kontrole.
Hughes zlořečící této společnosti napsal New York Times vydaný článek o tom, jak Zuckerbergova moc a vliv přerostly „cokoliv jiného, s čím se můžeme ať už v soukromém sektoru nebo i ve veřejné správě setkat.“
„Neexistujte žádný precedent pro takové možnosti, s nimiž Zuckerberg teď sleduje, organizuje a dokonce i cenzuruje konverzace dvou miliard lidí.“
Huges Facebooku zlořečí za to, co je „v soukromém sektoru považováno za praktiky šmejdů plné násilné rétorika a falešných zpráv,“ a za „bezuzdnou lačnost s jakou se snaží uchvátit ještě více našeho času a pozornosti.“ Není to ale proto, že by snad Zuckerberg sám byl zlý člověk, píše, ale „je to jen člověk“ a svou snahou po růstu „se nechal zavléct až k tomu, aby obětoval bezpečnost a slušnost výměnou za klikání.“
Hughes rovněž úpěl nad skutečností, že tento všemocný generální ředitel kontroluje rovnou tři základní komunikační platformy (Facebook, Instagram a WhatsApp) a říká, že hrozný problém nastal kvůli tomu, že tu teď tedy není žádná konkurence, tudíž to nemůže kontrolovat trh, ale nereguluje to ani vláda. Vždy, když jakýkoliv konkurent začne rašit, může se Zuckerberg snadno rozhodnout, že ho zardousí „když si ho převezme, zablokuje nebo okopíruje,“ jak je mu libo a jak se ukázalo na způsobech, když fúzoval Instagram a WatsApp.
Ta chybějící konkurence znamená, že „pokaždé, když Facebook všechny naštve, tak se zopakuje ten únavný vzor průběhu: nejdříve pobouření, pak zklamání a nakonec zase ta rezignace.“
„Mark se může jen sám rozhodovat, jak zkonfiguruje algoritmy Facebooku, kterými se určuje, co lidé ve svém vlastním News Feedu uvidí, jaká nastavení soukromí mohou použít a dokonce i o tom, jaké zprávy se jim doručí.“
Hughes se rovněž děsí toho, jak se Zuckerberg „obklopil týmem, který jeho sebeklamné iluze ještě posiluje, místo aby jim poskytoval oponenturu.“ On trpí vírou, že ani přijetí návrhu Facebooku na jmenování „cara kontroly soukromí“ ani očekávaná pokuta od Federální obchodní komise (FTC) ve výši 5 miliard $ nebudou stačit, aby této společnosti nasadily otěže.
Odpověď a řešení spočívá ve vyšších vládních regulacích a v následném vytvoření tržní konkurence, která konečně vznikne, říká Hughes. Facebook si ale z „nějakých pár dalších předpisů“ vůbec nic nedělá, takže je zapotřebí, aby přišly akce, co budou daleko dramatičtější, navrhuje.
„Je třeba, aby americká vláda provedla dvě věci: zlomila monopol Facebooku a tuto společnost regulovala, aby se zodpovídala Americkému lidu.“
Do toho bude patřit rozdělení Facebooku, WhatsAppu a Instagramu do tří různých společností a zákaz budoucích akvizicí „na několik let.“
Tyto fúze neměl FTC nikdy povolovat, „k nápravě však není příliš pozdě.“ „K nápravě špatných rozhodnutí existuje precedens,“ říká s poukazem na rok 2009, kdy Whole Foods vyřešila protitrustovou žalobu prodejem značky Wild Oats a obchodů, které nakoupila v předchozích letech.
Poukazuje přitom ale na to, že čas v tom hraje kriticky důležitou roli, neboť Facebook rychle pracuje na tom, aby všechny ty tři platformy integroval právě proto, aby jejich vzájemné oddělení více zkomplikoval.
„Markova moc je bezprecedentní a je ne-americká. Přišel čas rozbít Facebook.“
Hughes rovněž navrhuje vytvoření nové vládní agentury speciálně k tomu, aby Kongresu umožnila regulovat technické společnosti a chránit soukromí uživatelů.
Říká, že taková agentura by měla „vytvořit směrnice přijatelné mluvy na sociálních médiích,“ k čemuž poznamenává, že takový nápad by se mohl zpočátku jevit jako „ne-americký“. Ty standardy by tudíž měly „podléhat dohledu soudů“ a byly by podobné jako už přijatá pravidla mluvy ve stylu – v divadle nesmíte vykřikovat „hoří“, abyste nevyvolali násilnou paniku, nebo nesmíte pronášet falešná prohlášení, která by manipulovala cenami akcií.
Nakonec tvrdí, že agresivní razie provedená teď proti Facebooku přesvědčí ostatní mamuty jako Google a Amazon, „aby si to rozmysleli“, než začnou rdousit konkurenci ostatních, protože budou mít strach, že „oni by mohli být další na řadě.“
Reakce na Hughesův článek na sociálních médiích jsou zatím dost smíšené. Christopher Wylie, který z Facebooku vynesl ten poškozující skandál Cambridge Analytica, k tomuto názorovému článku tweetnul souhlas prohlášením: nastal čas „rozbít Facebook stejně, jako on rozbil demokracii.“
Další článek k tématu:
Facebook označuje konzervativní názory za nebezpečnou ideologii, která vede k radikalizaci uživatelů
Zdroj: https://newspunch.com/facebook-co-founder-says-its-time-to-break-up-the-social-media-giant/