Ve studiu virů a dalších chorob je podle London School of Hygiene and Tropical Medicine (LSHTM) vtělena bílá nadřazenost, a tak poté, co radila britské vládě s pandemií koronaviru, slíbila, že dekolonizuje osnovy.
Tato alma mater ředitele anglického zdravotnictví Chrise Whittyho, který vedl vědeckou reakci vlády na koronavirus, slíbila, že reformuje své osnovy, aby učinila studium tropických chorob „anti-rasistickým“.
Směrnice vydané zaměstnancům LSHTM jim nařizují, že mají přezkoumat, jak tyli z kolonialismu a rasismu, pokud jsou „bílí, ze střední třídy, nejsou invalidní, jsou cis-heterosexuálové, Evropané nebo Severoameričané a nemusí si dělat starosti, že jsou v postavení imigrantů.“
Směrnice, kterou viděl The Telegraph, zašla až k varování absolventů před šířením „eurocentrických“ vědeckých znalostí objevených experty, kteří jsou „bílí a muži“, zaměstnancům říká, aby „de-privilegizovali bílé evropské a severoamerické muže,“ na které by se mohlo, jak tvrdí, pohlížet jako na „bílé spasitele.“
Zaměstnance, kteří nejsou obeznámeni s marxistickým konceptem dekolonizace osnov, autoři směrnice tlačí, aby si přečetli takové práce jako – Proč už s bělochy o rase nemluvím – od Reni Eddo-Lodge a – Já a bílá nadřazenost: Jak uznat svoji privilegovanost, bojovat s rasismem a změnit svět – od Layly F. Saad.
Vyučující na této vrcholné škole také žádají, aby když by mohli najít „někoho z Globálního jihu,“ tak aby své studenty raději učili o takových.
Testy a další metody výuky se reformují, aby braly v úvahu „koloniální a post-koloniální mocenskou dynamiku“ a aby se odstranily všechny ty tzv. mikro-agrese, kvůli kterým by se studenti mohli cítit „rasilizováni“.
Vůdčí síla za dekolonizačními snahami na LSHTM profesorka Kara Hanson řekla: „Dosahujeme značného pokroku při zajišťování, že naše výukové materiály jsou inkluzivní a neobsahují rasistická nebo koloniální hlediska a výrazy.
„Bylo jmenováno osm vedoucích dekolonizace osnov, aby podpořili pedagogický personál a při sériích akcí ‚s rozhovory o dekolonizaci osnov‘ předvedli, jak problémy s dekolonizací svých osnov řeší jiné instituce.“
„Brzy se začne s výběrem na novou funkci v našem Centru pro kvalitu studia a výuky na podporu inkluzivních osnov, jaké se musí vytvářet a zavádět.“
„Dekolonizace osnov zabere čas, jsme však odhodláni do tohoto procesu plně zapojit personál i studenty.“
Ač se k hnutí za ‚dekolonizaci osnov‘ původně na univerzitách přidávali obory liberálního umění a společenských věd, tak teď toto hnutí čím dál více proniká i do tvrdých věd.
V dubnu např. Sheffieldská univerzita oznámila, že do kontextu vloží práce sira Issaca Newtona, kterého škola označila za „bílého spasitele“, který tyl z „aktivit koloniální éry.“
Stejná univerzita v květnu prohlásila, že teorie evoluce Charlese Darwina se zneužívá k „ospravedlnění nadřazenosti bílých mužů“ a že ti tzv. „bílí spasitelé,“ jako Darwin stínili vědcům z ne-evropských zemí.
Tato univerzita se uchýlila i k útoku na samotnou empirickou povahu vědecké metody, kdy tvrdí, že „je jasné, že věda nemůže být objektivní a apolitická“ s dodatkem: „Osnovy, které vyučujeme, musí uznat, jak obor evoluční biologie utvářel kolonialismus a jak evoluční biologové uvažují dnes.“
Kirsty Wigglesworth – WPA Pool/Getty Images
12 Jul 2021