Italský soudce souhlasí se zrušením stíhání proti kapitánce německé neziskovky sloužící jako taxi pro migranty a aktivistce Carole Rackete, která nabourala do řady člunů orgánů zákona, aby roku 2019 do Itálie dovezla migranty.
Soudce pro předběžné vyšetřování (GIP) ve středu uzavřel případ proti Rackete, když o to požádal prokurátor z Agrigento.
Soudce GIP předtím v červenci 2019 rozhodl, že tato německá občana jednala „ve stavu nouze“ a doporučil, aby byla obvinění zrušena. Úřad prokuratury Agrigento se proti rozhodnutí soudce odvolal k nejvyššímu italskému soudu, ale v únoru 2020 bylo toto rozhodnutí potvrzeno.
Prokurátoři požadovali šestiměsíční prodloužení vyšetřování, ale kvůli pandemii wuhanského viru se procedury u soudu prodloužily. Jen v posledních dnech se prokuratura rozhodla požádat o zrušení tohoto případu, což bylo schváleno, hlásí Il Giornale.
Stíhání proti Rackete začalo 29. června 2019, kdy sloužila jako kapitánka plavidla Sea Watch 3 s 42 migranty na palubě a bourala do plavidel Guardia di Finanza ve snaze dostat se do přístavu na ostrově Lampedusa i přesto, že jí byl přístup odepřen.
Matteo Salvini, který v té době sloužil jako ministr vnitra, přinutil policii, aby do přístavu odmítala přístup migračním taxi neziskovkám. Salvini na zrušení tohoto případu reagoval: „Jen říkám, že roku 2019 se tu vylodilo jen 1 200 migrantů. Teď už jich skoro 14 000.“
Po původním zatčení Rackete vyjadřoval Salvini hněv, když město Paříž nabídlo této kapitánce neziskovky i samotné Sea Watch medaili a peníze pro tuto neziskovku na „důležitou činnost této humanitární organizace při pomoci migrantům.“
„Pařížská městská správa uděluje v Itálii stíhané Carole Rackete medaili. To je ta, jejíž přívozní člun porušoval zákon a rozbíjel hlídkové čluny (Guardia di Finanza), než zakotvila na Lampeduse,“ řekl v červenci 2019 Salvini s dodatkem: „Městská správa Paříže evidentně nemá nic lepšího na práci, než takové osoby odměňovat.“
Mluvčí Sea Watch Giorgia Linardi řekla, že krok zrušit tento případ proti Rackete je „logickým závěrem“ a že se tím podpořil princip záchrany lidí na moři s tvrzením, že takovou činnost nelze kriminalizovat a že k „záchraně“ může dojít jen poté, kdy loď zakotví v bezpečném přístavu.
Carsten Koall/Getty Images
21 May 2021