Původní zpráva o osnovách byla potichoučku přepsána, kdy se žehlily paragrafy zmiňující rasismus.
„Pokroková“ kultura v kanadské provincii Ontario usměrňuje i způsob, jakým se vyučuje matematika. Nové osnovy pro deváťáky mají matematiku „dekolonizovat“ a zavést k tomuto předmětu individualistický přístup. Ministr školství Ontaria Stephen Lecce loni oznámil plán na změnu osnov. Ve zprávě vysvětlující tyto změny vláda uvádí, že „matematika až dosud sloužila k normalizaci rasismu a marginalizovala matematické znalosti, které nejsou eurocentrické.“ Tato pasáž stejně jako různé podobné však byla později vymazána.
„Matematika se často předkládá jako objektivní a čistá disciplína. Ale obsah a kontext, v němž se vyučuje, výběr těch matematiků, kteří se oslavují, a podbízená důležitost matematiky pro společnost, je jen subjektivní,“ pravilo se v jiném vymazaném odstavci ve zprávě, která stanovovala „vize a cíle“ aktualizovaných osnov.
Nové osnovy pro deváťáky mj. obsahují dekolonizaci a proti-rasistický přístup, který by měl studenty učit o „historickém kontextu matematiky a o tom, jaký je to sociální konstrukt.“
„Matematické osnovy pro deváťáky v Ontariu zdůrazňují potřebu rozpoznat a rozbít systémy moci a privilegií, jak ve třídě tak mimo ni, aby se tak odstranily systémové bariéry a posloužilo to studentům náležejícím ke skupinám, které byly historicky znevýhodněné, jejichž specifické potřeby se při výuce matematiky přezíraly,“ uvádí zpráva vysvětlující změny.
V původní verzi nové osnovy rovněž vyžadovaly, aby učitelé podporovaly vazby matematiky s jinými předměty a zvláště s lidskými právy. Rovněž by měla „při výuce vytvářet proti-rasistické a proti-diskriminační prostředí.“ Učitele matematiky dále podněcují, aby do toho vkládali důraz na historii, současnou realitu a kulturu domorodých lidí tj. Inuitů (hanlivě nazývaných Eskymáci) a Métisů (hanlivě nazývaných Indiáni). Cílem je „smysluplně a autenticky vedchnout znalosti a způsoby nazírání domorodců do matematiky.“
Avšak ty antirasistické a podobné odstavce se v úterý přes noc potichoučku vymazali (jak když u nás Piráti upravovali svůj program s vyškrtáním vyšších daní, zdaněním bydlení a dalším pokrokem – redakce), všímá si The Ontario Sun. Zpráva o aktualizovaných osnovách mj. zdůrazňuje, že výuka se zaměří na reálné aplikace matematiky včetně finanční gramotnosti.
Mluvčí ministerstva školství Caitlin Clark řekla, že v těch nových osnovách se odráží měnící se svět.
„Svět se změnil, ekonomika se změnila a tak by se měly změnit i osnovy, aby naše studenty a vůdce zítřka inspirovaly a informovaly,“ řekla Clark.
„Vyvíjíme aktivitu, abychom zajistili, že všechny děti, zvláště ty, které se potýkají s bariérami úspěchu, budou mít smysluplně uhlazenou cestu ke kvalitnímu vzdělání a známkování, i přístup k vyššímu vzdělání po střední škole a k dobře placeným místům,“ dodala.
Náhledový obrázek: Noa Bashuk používá tablet ke sledování svého učitele v deváté třídě při hodině španělštiny v Autrey Mill Middle School v Johns Creek, Ga, ve čtvrtek 9. května 2013. Tato škola je součástí pilotního projektu spuštěného letos na jaře společností pro výukové technologie Amplify, News Corp, v níž má tablety v rukou asi 2 500 studentů ve 12 školách po celé zemi. (AP Photo/John Bazemore)
July 15, 2021
editor:REMIX NEWS
author:ECHO24, LNV
via:ECHO24.CZ