Elektromobilní „Streetscooter“ krachuje v prvním velkém elektromobilním bankrotu
Od AR Göring, Evropský institut pro klima a energii (EIKE)
(Text přeložil a shrnul P. Gosselin)
Výrobce „Streetscooter“ koupený v roce 2014 Německou poštou se ruší. Německá média samozřejmě obviňují „špatný management“ této velké společnosti.
Který z obyvatel německého města by neznal žluté elektrické skútry Německé pošty, jimiž pošťáci a pošťačky pohodlně a efektivně doručovali dopisy a balíčky? Před nedávnem se ke mně přes Facabook dostaly zprávy o tom, jak se ta elektrická rozvozová vozítka sotva vrací zpět na poštu, zvláště v zimě, nebo když je naopak vedro.
Teď už se přidává i vedení Švýcarské pošty a končí s experimentem doručování pouličními skútry.
Tato společnost bývala chytrým starupem jako mladá, dynamická, soukromá společnost v „sexy“ oboru – zrovna tak jako umělá inteligence nebo technologie ochrany klimatu. Německá pošta tu společnost koupila s benevolentní podporou tisku zamilovaného do ekologie a používala ji jako leštidlo na svoji zašlou image.
Avšak všechna ta propaganda pokoušející se o puč za vítězství elektrochemie, se nakonec v každodenním životě už celá léta ukazuje, že na baterky. Dotlačit ten elektrický vehikl pořád zatížený dopisy zpátky do místního depa, když se vybijí baterky, není možné: takový skútr je na to příliš veliký a těžký. Nebo musíte v zimě naplánovat jen krátké výjezdy a to neustálé vracení snižuje efektivitu. Jelikož se dopisy doručují jen přes den, tak by šlo skútry v pohodě nabíjet přes noc. Když to ale potřebujete nabít během pracovní doby, tak to trvá hodiny a na to už čas nemáte.
Krach e-busů v Berlíně
Vezměme si třeba experiment s e-busy v Berlíně: ty lithiové autobusy jezdily od 8 do 12 hodin a pak to musely převzít zase diesely. Náš mluvčí Prof. Alt v kontextu té dvojí infrastruktury, která je samozřejmě zhruba dvakrát tak drahá, už promlouval. Dá se čekat, že i Německá pošta musela spravovat podobně neefektivní dvojí flotilu vozidel asi 13 000 pouliční skútrů. Ty skútry se také pořád rozbíjely a každou chvíli je bylo nutno opravovat, a tak je nahradila diesely poháněným rozvozovými dodávkami.
Avšak komentátor pokrokové televize ntv z toho obviňuje nepružný management Dutsche Post: Projekt jako elektrická flotila elektrických aut musí ze srdce řídit flexibilní manažeři startupů se zapáleným přístupem, a pak to bude fungovat.
Streetscooter si zaslouží dynamický, kreativní a do rizika se pouštějící management a příležitost dostat nezbytné peníze bez ohledu na kapitálové trhy.
Taková tvrzení jsou v rozporu s rozumem. Ať je to startup nebo Deutsche Post, obojí musí postupovat podle zákonů fyziky a ekonomie. Na jednu věc se nesmí zapomínat: Deutsche Post je obchodní skupina, která musí vydělávat peníze.
Na druhou stranu městská správa Berlína může rozhazovat peníze, jak ji napadne, podle ideologických vrtochů. Oni pracují s penězi ze silou vybraných daní. A berlínští eko-socialističtí politici, kterým moc nejde ani aritmetika, jsou voleni, aniž by byli bráni k odpovědnosti za jejich průšvihy s dopadem na jejich soukromý majetek.
Samozřejmě by někteří mohli tvrdit, že Tesla dosáhla toho, o čem mluví N-TV. To ale není pravda: Elon Musk je drahoušek eko-médií, co si nahrabal miliardy dolarů z amerických dotací. Bez těch miliard by už dávno zbankrotoval nebo by byl mini-výrobcem pro nepatrný tržní výklenek.
Teď to zažíváme i v Německu v Braniborsku, protože „velká koalice“ Merkelové chce s Teslou v médiích sdílet to nejvíce sexy mediální místo, tak teď tu její „Giga-fabriku“ giganticky dotuje.
Skutečnost, že kvůli té fabrice celý dávný les musí vykácet levní polští dřevorubci, nemá pro spolkového ministra hospodářství Petera Altmaiera žádné důsledky. Ani pro ten tisk, co takto „ekologický“ projekt protlačuje.
Náhledový obrázek: From Superbass – own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
By P Gosselin on 14. March 2020