Evropská komise pokračuje ve svém boji za jedině správný svět. Krabičky cigaret mají být všechny stejné a pokryté děsivými obrázky nádorů. A není to málo, Antone Pavloviči? Buďte féroví a nařiďte takové obrázky na všech výrobcích a reklamách na služby. Jejich vypovídací hodnota bude stejná.
Nedělám si iluze o tom, že cigára mají svůj podíl na řadě chorob, kterými mohou jedinci (!) onemocnět. Faktem je, že pro mě osobně je jedinou „nemocí“ úraz. Jsem přesvědčen, že vše ostatní máme ve své hlavě. Znal jsem lidi, kteří žili zdravě, nekouřili, nepili alkohol (ani před prohibicí), vyhýbali se éčkům, běhali nebo jezdili na kole, a přesto to s nimi šlehlo ve třiceti. Nebo možná právě proto. Kdo ví. Znám ale také lidi, kteří hulí a své ráno si nedokážou představit bez panáka. Ve svých osmdesáti či devadesáti by v kondici strčili do kapsy mnohdy i mě. Právě proto považuji jakákoli plošná politická opatření na poli označování jakýchkoli produktů něčím negativním za zhovadilost a fašistické praktiky. Tu zhovadilost podobných úvah se nyní pokusím ukázat na příkladech jiných produktů, protože když už to chtějí na krabičkách od cigaret, jistě jde o principiální starost o naše všeobjímající blaho a to by nemělo znát výjimky.
Evropská komise chce během následujících pěti let připravit další návrh vedoucí k „plně jednotnému“ balení. Až 90% plochy krabičky bude vyhrazeno všem možný údajům o zdravotní závadnosti cigaret, včetně obrazového materiálu, který bude ukazovat rakovinu a jiné choroby ve všech svých viditelných podobách. Fajn. Takže můžeme analogicky přistoupit k dalším produktům. V Evropě totiž umírá každý rok milion lidí na důsledky nadváhy a obezity. Na jejím vzniku se podílí konzumace potravin a málo pohybu. Přikážeme nařízením Evropské komise, aby výrobci uzenin, předsmažených příloh všeho druhu, nebo drtivé většiny nápojů v krabicích či plastových lahvích používali na svých obalech až 90% prostoru pro obrázky z operací všeho druhu u tlustých lidí? Už jste někdy viděli řez dvaceti až třiceti centimetry podkožního tuku, než se operatér dostane ke svému skutečnému cíli? Je to hnus, vážení.
Další miliony lidí umírají na cévní mozkové příhody a infarkty. V této souvislosti bychom mohli nařízením Evropské komise vyhradit v přímých přenosech ze sportovních klání (alternativně však jistě i z pořadů typu Otázky Václava Moravce nebo hlavních zpravodajských relací) až 90% prostoru obrazovky pro povinné sdělení, že sledování může způsobit smrt. A k tomu tematické obrázky otevřeného mozku nebo staženého srdce. Nemusí, ale může. Stejně jako u cigaret.
Zakažme auta, kola, kolečkové brusle, pro tupější jedince snad i boty, nebo na jejich obalech či povrchu alespoň umístěme povinně obrázky z dopravních nehod. Zakažme ostré a špičaté kuchyňské nože, ostré rohy u nábytku, špičaté nůžky, nebo k nim alespoň povinně přibalujme minimálně metr na metr letáky v sedmadvaceti jazycích EU slogany o možnosti úrazu či smrti, když bude někdo neopatrný.
Myslím, že by to vyřešil jeden jediný text na všechno. Stačilo by bohatě, když už si to někdo není schopen uvědomit i bez toho, napsat na každý obal čehokoli: „Pokud nejsi rozumný a nedokážeš sám přemýšlet, zvaž nákup a použití.“ Já osobně bych to klidně ještě i zkrátil: „Není určeno pro blby.“ A začal bych nahoře. Například takto:
František Matějka vyšlo na:
Obrázky nádorů na cigaretách aneb není určeno (cokoli !) pro blby