Ta nedávná reklama SAS, která vyvolala tolika pobouření (odkaz na článek o ní je dole) přiměla proslulého švédského spisovatele Hermana Lindqvista, aby úplně rozcupoval ten reklamní škvár, co pokrokově a politicky korektně tvrdil, že nic takového jako Skandinávská kultura neexistuje a že veškerá Skandinávská kultura byla ukradena od jiných kultur.
Lindqvist v úvodníku pro švédský deník Dagens Nyheter tvrdí, že SAS nemá ani ponětí, co to historie země je. Lindqvist napadá tu poslední reklamu SAS, kde tato „uvědomělá“ letecká společnost pronáší chmurné prohlášení, že nic unikátně skandinávského nebo švédského neexistuje.
Lindqvist toto nechutné tvrzení správně považuje za „trapný příklad sebe-nenávisti.“
„Popírači švédismu,“ jak je nazývá, tvrdí, že Švédové nemají nic, na co by mohli být hrdí. Podle Lindqvista však lidé, kteří říkají takové věci, prostě vůbec nechápou, co to je národ.
„Jsou úplně vedle a nemají ani ponětí, co to je historie země. Připisují unikátní kvality Francii, Norsku, Japonsku a všem dalším zemím na světě. Jen ale Švédové jsou unikátní svou absencí originality a neustálým popíráním svého vlastního charakteru. Popírači švédskosti vůbec nechápou, že každá země na zemi je souhrnem konkrétních zkušeností takovéto země,“ píše.
V poslední době předivo švédské společnosti dramaticky přetvořila imigrace z Afriky a ze Středního východu. Lindqvistův článek rovněž vznesl otázku o tom, jak bude švédská společnost vypadat v budoucnu. Podle něj má tato země už teď největší podíl muslimů v Západní Evropě.
„Podle švédského Statistického úřadu bylo ve Švédsku v roce 1930 15 muslimů. Dnes jich je přes milion a zhruba jedna třetina z nich jsou praktikující muslimové, kteří zaplňují více než 20 mešit. Švédsko má nejvyšší podíl muslimského obyvatelstva ze všech Západoevropských zemí,“ píše Lindqvist.
By Emma R. 18 February 2020